söndag 6 mars 2011

Äldre och läkemedel

Äldre personer
Definition eller uttryck som kommer av att våra funktioner avtar med åren??? Vi blir ju bara vackrare och vackrare på utsidan, eller hur? Skämt åsido, det gäller att älska och acceptera rynkorna både på in och utsidan – de är ju vi också – helheten kära läsare, helheten.
Vi får nedsatt njur och leverfunktion, minskat blodflöde i mag och tarmkanalen, immunförsvaret förändras, motoriken nedsätts i både de nerver och muskler som styr sväljningen. Magslemhinnorna blir tunnare och känsligare.

Egna åsikter och funderingar
När jag läser om de reaktioner som kan ske i samband med medicinering av äldre så undrar jag varför i Jösse namn minskar man inte på doserna. Man borde jämställa gamla med barn dvs. börja på den lägre skalan och gå upp om det skulle behövas, inte tvärtom! Det är ju vetenskapligt bevisat att kroppens viktigaste funktioner avtar.
Sömnmedel och psykofarmaka kan göra äldre förvirrade, ge muntorrhet – sväljsvårigheter, trög mag och magsår. Många är de som idag påpekar att äldre får alldeles för mycket läkemedel och att det inte bara handlar om att lindra eller bota. Söva ner säger några så att de kan dra ner på nattpersonalen. Livskvalitet är att som gammal få sova enligt sitt ordinarie sovmönster. Rätta mig om jag har fel.
Jag är inte negativ till läkemedel trots att det ibland låter så, men det finns anledning till viss vaksamhet. Den ekonomiska politiken och kraven på att vinstmarginalerna skall öka med ett ex antal procent varje år, styr nog lite mer än vad vi förstår. Läkemedel prånglas ut på marknaden minimalt testade. Titta bara på Gardasil och vad reklamen säger – inget utlovande precis, inga garantier, studera ordvalet det är intressant. Anyhow, den verkliga effekten kommer man inte att se förrän efter kanske 25 års användande. Det skall nu snart ges till alla flickor i Sverige. Ponera att biverkningen blir sterilitet. Stor vinst för läkemedelsföretagen, men hur stor vinst blir det för människosläktet?

Mina kollegor säger fy, fy, fy, om läkeörter och naturmedel, för det är ju humbug och inte vetenskapligt beprövade och jag undrar i mitt stilla sinne om de väljer att glömma bort läkemedlens utveckling och historia. Farmakologin grundades ju på kunskaperna om läkeörternas läkande och lindrande förmåga. Utvecklingen inom kemin och fysiologin innebar att man kunde tillverka de aktiva substanserna på kemisk väg. Blanda dem och få dem mer effektiva. Historia är intressant.

Sedan så har vi mat, alla tillsatsmedel s.k. E-bomber, miljögifter och bekämpningsmedel, vilka interaktioner medför de? – en ny forskning som skulle kunna sysselsätta ett stort antal människor i framtiden.

Jag tror att vi snart behöver se över gällande lagstiftning för jag har en känsla av att Läkemedelsverket helt och hållet ligger i händerna på läkemedelstillverkarna, likaså gör läkarna.
Så är fallet i USA där läkemedelstillverkarna betalar lönerna för samtliga anställda på FDA och hur många vågar bita den hand som föder dem? Läkarna kan men måste inte rapportera allvarliga biverkningar eller dödsfall – det är frivilligt. Om man rapporterar och inte med 100 % säkerhet kan bevisa orsaken så riskerar man jobbet, Hawaii resan eller provisionen. Även biverkningar skall vetenskapligt bevisas – siffran vid dödsfall torde ligga runt 5000 personer för det är först efter man passerat detta antal som något verkligen händer. Tufft val eller hur? Vilket betyder mest för mig, patienten eller min plånbok. Och lilla Sverige går snällt i ledbandet och tror på allt samt gör vad de blir tillsagda. Sverige är USA:s försökskanin på fler än ett sätt.
Det kommer att bli en bra marknad för pillertillverkarna när de genmanipulerade grödorna börjar växa på de svenska åkrarna. Djuren blir sjuka, det vet vi redan eller de till och med dör, men förlåt, vi är ju inte djur – vi är människor.  Vi är människor när det gäller maten och djur när det gäller forskningen – hjälp mig – vetenskapligt bevisat???? Vad?????

Nej nu har jag seglat ut i periferin igen. Ett gott humör, ett kärleksfullt hjärta och dubbade cykeldäck skall hålla oss på den friska och hälsosamma sidan. Det är vad jag kallar för friskvård. Sen toppar vi med glädje och tacksamhet för livet och för att våra små celler har en enastående intelligens och kunskap att reparera sig själva.
Andemeningen med detta inlägg är att det skall vara en tankeställare till personalen på mammas demensavdelning. Den dag min mor lämnar jordelivet så skall jag berätta hur vår familj kämpat för att hon skall få ett värdigt avslut.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar