söndag 6 mars 2011

Att sluta röka

Nu är det snart två år sedan jag slutade röka och jag måste säga att det gått över all förväntan. Jag är faktiskt riktigt stolt över mig själv.  Har inte känt röksug en enda gång…… och vad kan det bero på?
Otaliga gånger över åren som gått så har jag försökt med alla tänkbara metoder bara för att ramla tillbaka i nikotinets klor igen. Nikotinplåsterna gav mig mardrömmar, det var så illa att jag hade svårt för att göra ett bra jobb dagen efter. Tuggummina gjorde mig på dåligt humör och min korta stubin gjorde att mina kollegor gick ut och köpte cigaretter till mig bara för att få slut på eländet. Men som sagt, dessa försök misslyckades.
Efter att ha sett ett program på TV om vad som tillsattes tobaken i form av andra gifter än nikotin, te.x. golvlim, så började mina funderingar cirkla runt vad abstinensbesvären egentligen handlar om.  Skall man lyssna på läkarexpertisen eller skall jag använda mina egna hjärnceller. Valde det senare.
När jag sedan år 1998 flyttade över till USA blev jag glatt förvånad när jag fann att det såldes ekologisk odlad tobak utan tillsatsämnen. Och varför i jösse namn har man inte hört talas om det i Sverige, vi som skall vara föregångare i mångt och mycket. Sist men inte minst, varför kan man inte köpa denna tobak i Sverige? I vilket fall som helst så började jag röka ekologiskt, hur dumt det än låter.
Rökhostan försvann efter några veckor och röksuget avtog. Utan några som helst problem kunde jag dra ner ifrån 25 cigaretter om dagen till mellan 5-10.  Väl nere i denna kvantitet så gjorde jag en långsiktig planering i  vilken jag tillät mig 10 cigaretter om dagen i ex antal veckor för att sedan trappa ner ytterligare.
En vacker dag i juli 2009 när jag satt på bussen mellan Göteborg och Karlstad så kom tanken ”vad gör jag mot mig själv och mot min egna kropp”, är det inte dags att sluta upp med min rebelliska ovana, mamma är ju över sjuttio och jag har ju faktiskt bestämt över mig själv i väldigt många år. Min mammas filosofi var att pröva på men rökningen var ett tabu. Som tonåring så är tabun det första som prövas….. för man kan ju själv…. eller?
Mitt råd till dig som vill sluta röka är: invänta motivationen och gör det för din egen skull. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar