måndag 7 mars 2011

Våldtäkt, när, var, eller?

Igår när jag var på bibban så träffade jag två unga studerande tjejer. De höll på med en uppsats som handlade om kvinnlig trafficking ifrån Bukarest. Lite irriterat konstaterade de att det inte finns så mycket statistik att finna i ämnet.
Försökte få igång en dialog med tjejerna eftersom de högljutt diskuterade hur det skulle kännas att behöva serva 10 gubbar om dagen - sju dagar i veckan.
Frågade hur de såg på fallet Julian Assange? Den första tjejen såg ut som ett frågetecken och sa ursäkta men jag är inte ifrån Karlstad och känner inte till vad som händer här. Den andra frågade vem han var och vad jag ville.
När jag nämnde Wikileaks kom unisont jaha och vad hade han gjort förutom att ha släppt ut en massa dokument?
Fyllde på med lite information och sa att jag var ute efter deras synpunkter om våldtäkt. Naturligtvis så tyckte de inte att våldtäkt är bra och det skall definitivt inte vara tillåtet. Om polisen kan finna förövaren så skall han givetvis dras inför domstol. Men det är ju inte många som de känner till vem de är eller var de kan gå och få tag på. Lite allmänt tyckte de nog att om de blev våldtagna av 1 eller max 3 killar så skulle de inte göra någonting för alla vet ju att polisen inte gör ett skit. Men om det var fler och om det blev stora skador, ja då minsann, skulle man agera….. om man nu kunde få tag i förövarna.
Det är ju alltid en fråga om att känna sig kränkt när frågor som hur var du klädd, vad gjorde du för att hetsa upp dem eller var du påverkad av något,etc.
När jag berättade att frk Ardin bjudit hem Herr Assange och haft honom boende ett ex antal dagar efter den så kallade våldtäkten då började de titta lite lurigt på varandra och rekommenderade mig att ta kontakt med någon kvinnojour eller något för att få hjälp med att reda ut begreppen. Sött va!
Våldtäkt kan delas upp i våld och täkt. Tjejerna förstod att täkt kanske kunde appliceras men ordet våld hade de lite svårare med i det här fallet. De undrade också varför hon inte gjort motstånd eller varför hon inte hämtat hjälp och slängt ut honom direkt. Hade hon inga vänner?
Det kom en sista enstämmig kommentar……. det var nog bara för att hon är politiker som han skall åtalas. Det är det livet dom dära lever och det gäller inte oss.
En karamell för Fredrik Reinfeldt att ta in och suga på.
Sedan kommer man hem och hör allas vår Fredde R uttala sig i frågan. Politiker brukar aldrig uttala sig i enskilda fall och får heller inte göra det åtminstone inte enligt vår Beatrice Ask. Det var i varje fall vad hon skrev till mig när jag tillskrev henne i ett privat ärende. Så nu kan vi kanske se fram emot kommentarer ifrån våra politiker i enskilda fall när vi kikar på Debatt med Belinda som dirigent.
Vem vet kanske det var Filippa eller kanske rent av fader Amerika som pressade honom till detta uttalande om kvinnors rätt till sina kroppar.
Ytterligare en fundering Fredde……… tror du verkligen på dig själv när du säger att vi svenskar vet att vi har ett rättvist fungerande rättssystem. Jag med många andra har en helt annan uppfattning då vi tappade förtroende för vårt så kallade rättssystem för flera flera år sedan.

Vi måste börja fundera över de hälsomässiga aspekterna när det gäller våldtäkt. Det borde ligga i prioritet 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar