söndag 11 september 2011

Bojkotta rapsoljan

Utsäde

Sedan i början av 1990-talet har Monsanto fokuserat på växtförädling. De jordbruksgrödor vi först och främst arbetar med är oljeväxter (raps och soja), majs och bomull. För den svenska marknaden ligger fokus på höstraps.
Ni har säkert hört talas om höstrapssorterna Capitol, Canberra och Carousel som var våra första linjesorter. Vi tar löpande fram nya och allt bättre sortmaterial och just nu är våra mest kända linjesorter på marknaden Catalina och Californium och hybridsorterna Excalibur och DK Secure.
Hybridsorten Excalibur hade högst skörd i OS-försöken 2008. Catalina hade högst skörd av linjesorterna med över 7 ton i ett enskilt försök.
DK Secure är ett exempel på en hybridsort framtagen speciellt för den Svenska marknaden, och då framförallt för de nordligaste delarna av odlingsområdet som Mälardalen och Dalarna.

Alla våra höstrapssorter går under varumärket DEKALB och kännetecknas av:

  •     Höga skördar
  •     Bra sjukdomsresistens
  •     God vinterhärdighet
Förutom bra höstrapssorter för den svenska marknaden arbetar vi även med förädling och utveckling av majs.

källa:  http://www.monsanto.se/


När jag bodde i USA varnades det för rapsolja och produkter därav.... fast varningarna kom ifrån Kanada. En av anledningarna var nog att Kanada som vi har socialized medicine.....

När jag då lärde mig att rapsolja var något för bilar och inte för människor så fanns inte längre rapeseed eller canola oil med på min handlingslista och jag lägger definitivt ingen av dessa produkter på min hud, i mitt hår eller i min mage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar