söndag 4 september 2011

Läkarutbildning sker med dockor?!?

Många medicinstudenter har aldrig studerat anatomin på en riktig kropp när de får sin legitimation.
Förr dissekerade läkarstudenter döda kroppar för att få svar. Nu tar plastdockor och datorsimuleringar över.

Alldeles utmärkt att vi går framåt i tankar och teknologi för tänk vad många områden vi kan implementera
detta fantastiska nytänkande i! Här öppnas upp för stora behov av datorsimuleringsprogram och vi skall inte prata om hur många plastdockor som måste tillverkas för att möta kravet för ordentlig utbildning/träning...... för man har väl inte tänkt att 30 studenter skall stå runt en och samma docka? Nej, fy på mig för sådana tankar.

Upplägget skiljer sig mellan Sveriges universitet och det finns tydligen ett antal lärosäten som kombinerar dockor med riktiga döda kroppar. Men även de blir färre och färre.

Nej, vi har att se fram emot ett nytt gäng läkare som vet hur mus och tangentbord fungerar samt hur man plockar isär kroppar i plast. Eftersom nu digitala verktyg verkar kunna mäta sig med verkligheten så borde vi väl alla kunna ta samma lektioner på något distansprogram och sedan är det väl bara att sätta igång. Skönhetsoperationer lite här och där kan väl inte vara så svåra om man får högt betyg på datorsimuleringar, eller?

Vi kan gå lite längre och tänka oss in i det nya undersökningsupplägget där vi placeras på ett bord med speciella avläsare som rapporterar till doktorns dator och sedan kan han ju använda musen för att söka i databasen efter svar.

Utbildningen till läkare finns i Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm, Umeå och Örebro. Den är elva terminer lång och anatomiundervisning brukar ske under termin två och tre. För att få legitimation krävs både läkarexamen och fullgjord allmäntjänstgöring enligt Högskoleverket..... men jag hörde om ett fall där läkaren bara uppvisade ett förfalskat tjänstgöringsintyg ifrån Danmark.

Strålande nyheter..... nu kan vi virtuellt utbilda piloter, lokförare, tandläkare och många många mer..... det är bara att låta fantasin flöda....

Ytterligare förslag på pedagogiskt nytänkande kan vara:
att börja undervisa i näringslära så att läkarna förstår matens inverkan på kropp och inre organ
att börja studera fler substanser än ett i taget för att förstå hur kroppens inre kemi fungerar

och slutligen..... vi skall väl låta dem läsa det som de finner utvecklande och stimulerande så att de känner sig motiverade i arbetet när de väl kommer ut. Fråga dem om de vill ha hemläxor eller om de vill ha extra lektionstimmar för egenstudier... kanske vill de reducera tentorna oxå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar