lördag 20 oktober 2012

Media och ADHD reklam i TV, bra/dåligt?

House wifes of Washington gav mig ledtrådar till var jag skulle leta och det blev bingo direkt. En av damerna (53år) hanterade sitt ekonomiskt oberoende   och rika liv genom en blandning av Concerta i kombination med Xanax, toppad med lite whiskey förståsssss.  Det gick alltså inte bra med en sort, det skulle vara båda i kombination för att fungera.
Med tanke på att dessa damer är likt idoler för vissa av dagens unga damer så borde man som TV bolag vara lite mer restriktiv med innehåll som dessa samt att det skulle påpekas att dessa läkemedel faktiskt bara skall användas för korttidsbehandling. Men marknadsföringen av läkemedel är vad jag kallar ”mördande” och vem bryr sig idag när någon säger ”jag går på samma piller som hon den dära i Washington you know…..
Jag är bekant med att mediciner som dessa glatt poppas även i vårt land och att det är svårt att bli av med det beroende som de skapar, men huruvida de kombinerar med alkohol, vet jag dessvärre inte men när fredag och lördag kommer så tror jag knappast att de sätter sig i någon valsituation. Och vad säger då fass.se för föreskrivare? För ni läser väl alltid båda???

Concerta:


Vuxna: Säkerhet och effekt har inte fastställts för initiering av behandling i vuxen ålder eller för att rutinmässigt fortsätta med behandlingen efter 18 års ålder. Om behandlingsutsättning inte varit framgångsrik hos en ungdom som nått 18 årsålder kan fortsatt behandling i vuxen ålder vara nödvändig. Behovet av ytterligare behandling av dessa vuxna ska ses över regelbundet och avgöras årligen.

Äldre: Metylfenidat ska inte användas till äldre. Säkerhet och effekt har inte fastställts i denna åldersgrupp.

Barn under 6 år: Metylfenidat ska inte användas till barn under 6 år. Säkerhet och effekt i denna åldersgrupp har inte fastställts.

Åttahundranittionio (899) vuxna i åldrarna 18 till 65 år med ADHD utvärderades i tre dubbelblinda, placebokontrollerade studier med studielängder på 5-13 veckor.

Xanax heter i Sverige Xanor:   och info finner du här:
I


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar