tisdag 13 november 2012

Grumme – vi vill ha naturliga ämnen i alla era produkter!





Att agera på en reaktion är inte bara bra utan även nödvändig. Man måste ge, inte bara sig själv utan även tillverkaren ens chans till förändring.
Nedan följer en korrespondens mellan en ung man som jag känner mycket väl och referens HH12-742 på det tillverkande företaget.
I slutet finner ni mina egna upplevelser, tankar samt funderingar i ämnet Grumme Diskmedel och dess eventuella "biverkningar".

Hejsan!
>
> Jag använder era diskmedel (grön och blå färg på flaska) och har under perioder haft stora problem med klåda/eksem på fingrarna). Men detta har försvunnit, tills nu för 1 vecka sedan då jag märkte att det kom tillbaka och kliade kraftigt och var speciellt jobbigt när jag diskade. Det jag kom på då var att jag använt ert blåa (den som heter Hav) under en längre period och hade nu köpt grön (Natur). Jag köpte då en blå flaska istället som jag börjat använda och nu börjar eksemen försvinna.
> Därför jag räknat ut att det måste finnas något ämne i er gröna parfym som jag inte tål. Så därför önskar jag få en lista på de tillsatser/parfymer/färgämnen etc. som ni använder i ert gröna och inte i ert blåa diskmedel, och finns det några av dessa ämnen som ni i undersökningar/studier ev kan orsaka eksem?
>
> Tacksam för svar


Upplands Väsby 2012-11-08
Vår referens: HH12-742
Besvär med klåda vid användning av Grumme Diskmedel
Orsak till rapport: klåda/eksem på fingrarna
Vi beklagar det obehag produkten har orsakat dig, men vill samtidigt tacka dig för att duinformerat oss om detta. Det är till stor hjälp för oss i arbetet att förbättra säkerheten och innehållet i våra produkter.
Cederroth lägger alltid ner ett stort arbete på att välja ut de ingredienser som ska ingå i våra produkter, för att på bästa möjliga sätt undvika ämnen som kan vara problematiska för människan eller för miljön.

I både den blå och den gröna varianten av Grumme Diskmedel ingår parfymer.
Parfymer är blandningar av ett mycket stort antal kemiska ämnen, varav vissa kan ha allergiframkallande egenskaper. I alla Grumme-produkter har vi valt parfymer med så få kända allergiframkallande ämnen som möjligt, och det finns även en variant av Grumme Diskmedel som är helt utan parfym. Trots detta så går det inte att utesluta att enstaka personer reagerar på något ämne, eller någon kombination av ämnen, som ingår i våra produkter, eftersom varje individ är unik i  detta avseende.
Den reaktion som du råkat ut för kan vara en allergisk reaktion som orsakats av något avde ämnen som ingår i parfymen i den gröna varianten. Eftersom varje parfym kan bestå av upp till hundratalet olika kemiska ämnen så är det svårt att uttala sig om det är någon särskild ingrediens i parfymen som kan ha orsakat reaktionen.
Om reaktionen upplevs som en svår biverkan, rekommenderar vi givetvis att du tillsvidare undviker fortsatt användning av denna produkt, och istället använder produkter som du vet sedan tidigare inte har orsakat problem.
Med vänliga hälsningar,
Biverkningsenheten
Complaints&Safety@Cederroth.com
Cederroth AB
Box 715 (Kanalvägen 10A, 6tr)
SE 194 27 Upplands Väsby
Tel 08-590 96 300
www.cederroth.com





Hälsas tankar och funderingar:

Har läst svaret ifrån Cederoth och vad kan jag säga annat än att det bara är att beklaga människor/företag som har den här inställningen. Självklart så slutar man använda en produkt när den orsakar problem som leder till ett lidande, för det är ett lidande med klåda, sprickor, värk och blödningar. Denna biverkning kan även leda till hälsoproblem då bakterier och virus lätt letar sig in i öppna sår. Arbetar man i ett yrke där man ständigt tvättar händerna så kan det upplevas som ett rent litet helvete.

Parfymerna är säkerligen tillverkade i den petrokemiska industrin eftersom de kan ""bestå av hundratals olika kemiska ämnen, så givetvis har dessa inverkan både på människor, djur och natur. Lite synd bara att djuren i naturen inte har någon talan. De kan liksom inte välja ett annat diskmedel som inte irriterar.
Jag har själv arbetat inom vården de senaste åren och jag kan lugnt säga att det spelar ingen roll vilken typ av Grummes diskmedel som står på diskbänkarna – jag reagerar på dem alla. Yes är ännu bedrövligare och ger aggresivare exem. Om jag skulle glömma handskarna en enda gång så reagerar jag så illa att det tar upp till tre veckor innan huden är helt återställd igen.

Grumme har ju varit förknippat med tallbarrsdoft, hälsa och renlighet under många många år och grönsåpan används fortfarande än idag på våra sjukhus för tvätt av djupliggande bensår och andra infektioner. Men när det kommer till deras andra produkter så verkar det som om att de ständiga förbättringar som görs, inte görs för konsumenter eller för miljö, eftersom de blir mer och mer problematiska att använda. Förmodar att det handlar om vinstmarginaler.

Jag har över 50 års erfarenhet av överkänslighet, allergi och exem, med produkter som tvål, hårschampo, diskmedel, tvättmedel, rengöringsmedel och dylikt. Jag har använt Grummes produkter så länge de funnits på marknaden och idag kan jag endast använda deras gul och grönsåpa. Jag har ofta undrat varför?
Tvättmedel som innehöll naturlig såpa, gjordes ännu bättre med nya ämnen som tillverkats i en kemisk fabrik. Något som jag blev varse när allergireaktionen kom, och via den lärde jag mig, att aldrig plocka ett tvättmedelspaket, utan att först läsa innehållsförteckningen, eftersom innehållet har en tendens att förändras och det utan tydlig upplysning.
Självklart använder jag gummi- eller vinyl-handskar vid tvätt men får ändå en hudreaktion när jag tar i blöt centrifugerad tvätt som skall hängas – jag reagerar alltså på den blöta textilien. Så här finns ett annat dilemma och det är, att det kanske inte är lätt att avstå från produkterna som irriterar huden i alla lägen.

Sitter här med Grummes diskmedel ÄNG med smultrondoft (vilket endast min man kan använda),
och kikar på innehållsförteckningen. Anjoniska tensider, nonjoniska tensider, amfotära tensider, etanol, konserveringsmedel: benzisothiazolione, parfym.
Nja, eftersom ingrediensen: vatten saknas i beskrivningen så kan man ju fundera över om det är något mer som utelämnas, eller hur? Är man rädd för att konkurrenterna skall komma över informationen?
Det finns säkert en anledning till att Cederoth har en Biverkningsenhet.......


Det finns massor av människor som upplever dessa problem idag men de orkar inte göra någon anmälan och det eftersom att de vet att ett klagomål inte leder till någon förändring. Så bästa sättet är mun till mun-metoden vilket i slutändan kommer att innebära att konsumenterna finner andra produkter som de blir nöjda med. Det löser liksom sig självt i slutändan.
Jag har hittat en ny produkt som fungerar för mig...... så länge det nu varar, måste jag väl i ärlighetens namn tillägga.... jag har ju liksom vanan inne....en ny "ännu bättre och effektivare" brukar oftast innebära att det är dags att gå ut på jakt igen.

Vad tillverkarna inte ser, eller vill se, är att det kommer en helt ny generation nu som faktiskt värnar mer om sig själva än om andra och hela härligheten. En generation som har höga krav på naturlighet hos de produkter de köper för eget bruk och som bryr sig mer om sin hälsa och välbefinnande än tillverkares fagra marknadsföringsord och häftiga reklaminslag.

Hur kan något kallas för ett bra miljöval när det uppenbarligen orsakar människor skada och lidande?

Slutligen och sammanfattningsvis kan jag bara säga att Cederoths budskap till dig min käre vän är följande:
Tack för att du hörde av dig, men du grabben, kör ett annat märke istället för att klaga!!!

Rätta mig om jag har fel!


Om du upplever besvär efter användande av Grummes produkter eller önskar ett förbättrat mer naturligt sortiment så kontakta biverkningsenheten på www.cederroth.com.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar