onsdag 28 november 2012

Oförsäkrade generiska läkemedel. Del 2



From: plhopkins2003@hotmail.com
To: johan.waller@sverigesapoteksforening.se; anders.ohlen@lakemedelsforsakringen.se
Subject: RE: Oförsäkrade generiska läkemedel
Date: Wed, 28 Nov 2012 08:39:47 -0500
Hej Johan och Anders,

Vill tacka er båda för att ni tog er tid och besvarade mina frågor inom bara några timmar.
Jag är överväldigad och mycket tacksam för ert professionella agerande.

Med vänlig hälsning
Pia Lindqvist Hopkins

Subject: Re: Oförsäkrade generiska läkemedel
From: johan.waller@sverigesapoteksforening.se
Date: Wed, 28 Nov 2012 08:51:07 +0100
CC: Anders.Ohlen@lakemedelsforsakringen.se
To: plhopkins2003@hotmail.com

Hej Pia,
Den myndighet som varje månad bestämmer vilket generika som ska säljas på apotek är Tandvårds- och läkmedelsförmånsverket (TLV). Man gör detta genom att utse det billigaste läkemedlet inom över tusen olika utbytesgrupper varje månad.

Vidare är det Läkemedelsverket som godkänner läkemedel för försäljning på den svenska marknaden. Jag hänvisar till dem för ytterligare information om detta.

Frågan om Läkemedelsförsäkringen utreds just nu på uppdrag av regeringen. Utredningens förslag kommer att presenteras i april nästa år.

Med vänliga hälsningar


//Johan Wallér


Johan Wallér, VD
Sveriges Apoteksförening
Wallingatan 26 B
111 24 Stockholm

+46 70 239 16 06
johan.waller@sverigesapoteksforening.se 


28 nov 2012 kl. 06:26 skrev Anders Öhlén:


Hej Pia!
 
Jag besvarar här de frågor som jag tolkar som riktade till mig:
 
En produktansvarsförsäkring täcker företagets ansvar om det är fel på varan. De allra flesta läkemedelsskador som vi ersätter gäller kända biverkningar på varor som inte är felaktiga enligt produktansvarslagen. För dessa skador ser jag små möjligheter att få ut någon ersättning från företagen direkt eller via stämning.
Det är företagen själva som valt att stå utanför, vi önskar alla företag välkomna.

Hälsningar
Anders

Anders Öhlén
VD
LFF Service AB
Läkemedelsförsäkringen 
Ringvägen 100
Box 17608
118 92 Stockholm
Tel 08-462 37 00
Mobil 070 200 1620
E-post: anders.ohlen@lff.se
Hemsida: www.lakemedelsforsakringen.se
----------------------------------------------------------------------

From: plhopkins2003@hotmail.com
To: registrator@mpa.se
Subject: FW: Oförsäkrade generiska läkemedel
Date: Wed, 28 Nov 2012 08:46:00 -0500
Till Läkemedelsverket:

Vänligen besvara min fråga gällande godkännande av läkemedel för försäljning.
Önskar även få era synpunkter gällande den trygghetsförsäkran som Apoteksgruppen
gör i sina utskick som går till hushållen.
Och så är det bara att vänta och se vilka synpunkter och svar Läkemedelsverket har på mina frågor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar