torsdag 28 februari 2013

Leverskada av modifierad majsstärkelse? HFCS



High Fructose Corn Syrup / HFCS eller skall vi kanske säga modifierad majsstärkelse, eller maltodextrin.


 
Vissa forskare anser att HFCS tillsammans med te.x. sötningsmedlet Aspartam innebär ett lägre intag av kalorier för den som förbrukar varan men att kombinationen ökar suget. Ökat sug leder till ökat matintag som leder till viktökning. Varför inte använda minimalt med socker istället, då menar jag det ekologiska sockret som kroppen vet hur det skall förbrännas och hanteras. Är det för dyrt eller är förtjänsten "merförsäljning" så stor att man hellre tillsätter ett modifierat val i sina produkter? Och vad sjutton har det i mjölkprodukter att göra?

I USA så finner man HFCS i nästan precis allting. När det blir för mycket av den varan så protesterar magen, i varje fall så gjorde min det. Positivt var att jag lärde mig hur min kropp reagerar på HFCS och den reaktionen känner jag igen vare sig jag läst en innehållsförteckning eller ej. Produkter med det innehållet hamnar direkt på min stora "no no" lista. Och vi skall inte prata om den konstiga eftersmaken som man får i munnen. Äckligt!

Att shoppa mat i Maine var alltid en rolig upplevelse. Det fanns alltid ett stort utbud av färska, ja nu talar vi om purfärska grönsaker att välja på. Inte som här i Karlstad där man måste gå hem och tillaga dem direkt, för väntar man till dagen efter, så har oftast förruttningsprocessen satt igång. Jag var lite udda för ortens befolkning eftersom jag var den enda som alltid fyllde min varukorg med kött, fisk, potatis och färska grönsaker. Yoghurten med 12% fett saknar jag verkligen, den var underbart god och behövde inget som helst sötma för att avnjutas. Alla andra hade en kombination av färdigrätter och det jag plockade till mig. Ibland fanns det faktiskt kvinnor som gick efter mig och plockade samma saker. Om det var för att jag drog kläder i storlek 36-38 eller om det var för att jag jobbade som friskvårdsterapeut lär jag aldrig få veta. Men det spelar ingen roll. Det var roligt i alla fall och ledde till många nya bekantskaper och givande samtal både i och utanför butiken.

Det fanns kvinnor som tyckte synd om mig att jag skulle behöva gå hem och lägga så mycket tid på allt det där. Visserligen var deras alternativ billigare men mina varor var självklart bättre för kropp och knopp. Vuxna har rätt att göra sina egna val men vad säger man när man ser vad de fyller vagnarna med till barnen...... veckans medtagna skolmat bestående av chips, nachos, pizza, poptarts, salta pinnar och givetvis läsk (i modell stor flaska). Något att ha i bakhuvudet när hälsoråden kommer ifrån andra sidan Atlanten. Någon som kan vara en klar förbättring där kanske inte alls fyller någon funktion hos svenska hushåll där middag lagas ifrån scratch varje dag.

Ny forskning visar att HFCS inte bara leder till fetma utan även till kraftig ärrbildning på levern.

Man kan även fundera över varför man inte tar bort HFCS ifrån marknaden, speciellt när man vet att hälsoeffekterna är ringa. Gissar att det är för att de stora drakarna inte vill bli av med sina guldägg.
 
 
citerar:
Experts agree – sugar truly is a health destroyer. And whether it’s real sugar or sugar in the form of high-fructose corn syrup, negative health effects will surely pop up with over-consumption. But some research does indeed pinpoint HFCS specifically for causing a concerning amount of damage. Two studies coming to these conclusions found evidence showing that HFCS promotes obesity and causes damage to the liver.
One study, conducted by
Duke University
researchers, found that HFCS leads to scarring of the liver, similar to liver disease. Some research has said that HFCS scars the liver as bad as excessive alcohol consumption. Other research also found that it worsens the condition of those with non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD).Researchers looked at more than 400 patients with NAFLD and asked them questions about their HFCS consumption, specifically in beverages sweetened with the sweet stuff (like sodas). Those who consumed the greatest amount of HFCS had the most severe scarring of their livers.
In
another study, researchers found the link between HFCS and obesity was more pronounced than that of sucrose and obesity. The experiment was done on rats, one group of which was fed a solution of sugar and another with HFCS. The group fed HFCS gained "significantly" more weight than the others. Then, they monitored changes in rats who ate rat chow compared with those who supplemented their rat chow with a HFCS solution—those with the HFCS gained about 48% more weight than those without.

Read more:
http://naturalsociety.com/high-fructose-corn-syrup-promotes-obesity-and-liver-damage/#ixzz2MBXOAMTv 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar